The dark knight (ni vet... batman)

Den ligger etta på imdb.com.
Etta av 250 genom tidernas bästa filmer.

Är den verkligen så bra då?
Kritikerna älskade Heath Ledger som Jokern. Jag tänkte att det kanske var överdrivet, för att hedra honom på något sätt.
Heath Ledger dog 22 januari i år, orsaken var överdos av receptbelagd medicin, ett misstag.

Men kritikerna hade rätt. Han var helt fantastisk, inga överdrifter.
Det var Heath Ledger som gjorde filmen. Batman, vem är det?
Han var läskig, rolig, sjuk, slug.. allt på samma gång. Perfekt i rollen som Jokern.

Okej då, Batman spelades av Christian Bale. Och han gjorde väl ett bra jobb i skuggan av Jokern.

Kärleks flamset  som alltid ska vara med i dessa filmer var inte alls lika besvärligt som i spindelmanen, vilket jag är tacksam för. Ibland kan det bli lite väl smörigt, men här lyckades man undvika allt för mycket tjaffs.
Jag har inget emot kärleks filmer.. men i superhjälte filmerna blir det så fel.

Dessa super hjälte filmer brukar få mig att snegla på klockan, skruva mig i biostolen och vilja kila därifrån.
Så var det inte nu, vid flera tillfällen tänkte jag "nej den får inte sluta nu".
Det var fart i filmer rakt igenom, vilket jag vill tacka Heath för.

När eftertexten kom och man inte hade någon "till minne av Heath Ledger" (eller liknande) text blev jag lite putt.
Men men.. 

Filmen var super bra.
Så, spring till biografen och se den.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback